Navštivte také  >

Co o nás napsali zákazníci na Heureka.cz


Franz

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"?"

+420 558 431 528

Po - Pá 8:00 - 17:00

Rady, tipy, slovníček pojmů

Brzdy - z čeho se skládají a co dělají

Kotoučová brzda

Úkolem brzd je zpomalit nebo zastavit vozidlo v momentě, kdy řidič šlápne na pedál. Brzdy fungují na principu tření. U každého kola je vždy rotující část, pevně spojena s hnanou hřídelí a brzdný člen, destičky či čelisti, které přítlakem k rotujícímu členu vytváří tření, které zpomaluje vozidlo. Při brždění vzniká teplo, je tak potřeba, aby měly brzdy konstrukčně zajištěny i chlazení.

Brzdná síla se přenáší z brzdového pedálu na brzdicí člen díky brzdovému hydraulickému systému. V něm je brzdová kapalina, která je téměř nestlačitelná. Proto působením tlaku na brzdový pedál se zvyšuje tlak v brzdovém systému a pomocí brzdové kapaliny se tento tlak přenese až na samotnou brzdu.

Pro zvýšení účinku a také komfortu řidiče se používá v okruhu také posilovač brzd. Ten násobí sílu, kterou na pedál vyvíjí řidič, ten tak může pro stejný brzdný účinek použít mnohem méně síly a ovládání brzd je tak komfortnější a brzdy účinnější.

Hydraulické brzdy

V dnešních automobilech se používají brzdy hydraulické.

Brzdový okruh se skládá z:

  • brzdový pedál
  • posilovač brzd
  • hlavní brzdový válec
  • brzdové potrubí
  • přední a zadní brzdy

Dnes se používají již výhradně dvouokruhové brzdové systémy z důvodu bezpečnosti. Pokud dojde k závadě na jednom okruhu, například zadření brzdového válce nebo ztráta brzdové kapaliny, druhý okruh stále dokáže zabrzdit a zastavit vozidlo.

Kotoučové brzdy

Kotoučová brzda se skládá z brdového kotouče, pevně spojeného s hřídelí a brzdových destiček, které po přitlačení na brzdový kotouč vytvářejí tření a tím brzdí. Brzdové destičky jsou uloženy v součásti zvané třmen, ten je nasazen nad brzdový kotouč, obsahuje jak brzdové destičky, tak brzdový válec a je do něj vedena brzdová kapalina.

Brzdový kotouč

Brzdový kotouč

Brzdový kotouč je vyroben z litiny. Dělá se v provedení celistvém, nebo chlazeném. Chlazený kotouč je konstrukčně řešen jako dva tenčí kotouče, vzájemně spojené žebrováním, kterým proudí chladný vzduch.

Protože větší podíl na brzdění odvádějí přední brzdy, tudíž se více zahřívají, chlazené kotouče tak bývají umístěny častěji na přední nápravě, zatím co nechlazené kotouče, které jsou levnější, bývají umístěné na zadní nápravě.

Brzdové destičky

Brzdová destička

Brzdové destičky tvoří kovový základ, na který je nalepeno nebo našroubováno brzdové obložení. To je záměrně voleno tak, aby po přitlačení ke kotouči způsobovalo velké tření. Obložení bývá dnes tvořeno směsí například oxidu železa nebo hliníku, mědi, grafitu, pryskyřice atp. Destičky se mohou lišit jak teplotní odolností (u sportovních vozů vyšší odolnost) a také tvrdostí. Přičemž měkčí směsi mají agresivnější účinek, ale snáze se opotřebovávají a naopak. Pro běžnou jízdu se destičky volí tvrdší.

Některé destičky mají integrované čidlo, které umožňuje řidiči sdělit, že jsou destičky již opotřebovány a je potřeba je vyměnit.

Zajímavost: Pro svou vysokou teplotní odolnost byl v minulosti v brzdových destičkách používán azbest, kvůli své toxicitě je však dnes nahrazován aramidovým vláknem.

Bubnové brzdy

Bubnová brzda

Bubnové brzdy se v nedávné době používaly na vozidlech nejčastěji. Funguje rovněž na principu tření. Brzdový buben je pevně spojen s nápravou a brzdové čelisti jsou umístěny uvnitř bubnu, kde je rovněž umístěn brzdový váleček. Po sešlápnutí brzdy způsobí váleček rozpěrný efekt na brzdové čelisti (pakny), a ty se z vnitřní strany přitlačí na buben, čímž způsobí tření a tím brzdící efekt.

Brzdový váleček

Brzdový váleček obsahuje jeden nebo dva pístky, dle konstrukčního provedení brzdy. Tlak, který vytvoří hlavní brzdový válec, se přenese na válečky, které způsobí rozpěrný efekt a přitlačí tak čelisti k bubnu.

Brzdové čelisti

Jsou ocelové, nebo odlité, konstrukčně tzv T profilov, což jim zvyšuje tuhost. Na nich je pak našroubováno nebo nalepeno brzdové obložení.